دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به تبلیغاتی گفته میشود که از طریق کانال های دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، وب سایت ها، رسانههای اجتماعی، ایمیل و برنامه های موبایل ارائه می شود. بازاریابی دیجیتال روشی است که شرکت ها از طریق آن کالاها، خدمات و برندهایشان را تبلیغ می کنند.
مصرف کنندگان برای تحقیق در مورد محصولات به ابزارهای دیجیتالی متکی هستند. محققان طی یک تحقیق دریافتند که 48٪ از مشتریان سؤالات خود را از موتورهای جستجو شروع می کنند، در حالی که 33٪ به وب سایت برندهای معروف میروند و 26٪ در برنامه های تلفن همراه جستجو می کنند. در ادامه به جزئیات بیشتری در اینباره میپردازیم با MDM همراه باشید
بازاریابی دیجیتال امروزه سیستم عظیمی از راهکارها و کانالها است که یک بازاریاب باید برند خود را در آن مسیر قرار دهد. با اجرای یک استراتژی موثر در بازاریابی دیجیتال ، بازاریابان میتوانند بینشهای ارزشمندی را در مورد رفتارهای مخاطب هدف جمعآوری کنند و در عین حال راه را برای روشهای جدیدِ تعامل با مشتری باز کنند. پیش بینی میشود که رسانههای اجتماعی در رابطه با محتوای ویدیویی از باب بهینهسازی موتور جستجو (SEO) اصلاح میشود و بازاریابی ایمیلی دچار تحول میشود.
مشکلاتی که دیجیتال مارکتینگ می تواند حل کند
دیجیتال مارکتینگ می تواند به شما کمک کند تا مخاطبان خود را بشناسید، داده های مهمی را در مورد آنها بیاموزید و معیارهایی را ارائه دهید که به تیم بازاریابی شما اعتبار می بخشد.
مشکل: من مخاطبانم را به اندازه کافی برای شروع نمی شناسم. شناخت مخاطبان شما زمان می برد، تیم بازاریابی شما میتواند محیطی برای شخصی سازی اطلاعات مخاطب ایجاد کند که در این جهت مورد استفاده قرار گیرد.
مصرف کنندگانی که زمان خود را به صورت آنلاین سپری می کنند ممکن است آنطور که شما انتظار دارید رفتار نکنند. شما باید روشهای مختلف را با اهداف متفاوت آزمایش کنید. اگر خود را از جهات مختلف با رفتار و نیاز مخاطبان خود هماهنگ کنید، اعتباری ایجاد خواهید کرد که شما را از رقبا متمایز می کند.
مشکل: من محصولات و محتواهایم را برای سئو بهینه نکرده ام. صرف نظر از موقعیت شما در فرآیند بازاریابی، داشتن درک درستی از بهترین شیوه های سئو بسیار مهم است. علاوه بر بهبود رتبه موتور جستجو، زمانی که سئو به درستی انجام شود میتوانید محتوای با کیفیت و با ارزشی را که مشتریان بالقوه شما می خواهند ارائه دهید.
مشکل: من استراتژی رسانه اجتماعی ندارم. صرف نظر از اینکه می خواهید یک استراتژی برای رسانههای اجتماعی به شکل ارگانیک یا پولی و یا ترکیبی از این دو ایجاد کنید، مهم است که نوعی بازاریابی در محل اسکان خود نیز داشته باشید. در حالی که رسانه های اجتماعی برای برندسازی و تعامل عالی هستند و کانال مفیدی برای تبلیغات محسوب میشوند، اما جایگاه ثابت نیز میتواند بر اعتماد کاربران تاثیر بگذارد. صبور باشید و با افزایش فالوورهای شما، تاثیر تبلیغات شما نیز افزایش خواهد یافت.
مولفه های دیجیتال مارکتینگ
جستجوی پولی به وسیله تبلیغات مانند: پرداخت به ازای کلیک (PPC)، معمولاً به نتیجهای که حمایت شده است در بالاترین رتبه نتایج موتور جستجو منتج میشود. در این تبلیغات برای هر کلیک از شما هزینه دریافت می کنند و می توان آنها را طوری تنظیم کرد که هنگام وارد کردن عبارات خاص در فیلد جستجو ظاهر شوند. بنابراین تبلیغات شما برای مخاطبانی که به دنبال چیزی خاص هستند، هدف قرار می گیرند.
این تبلیغات می توانند بسیار مؤثر باشند، زیرا بر داده های جمع آوری شده از رفتار آنلاین افراد متکی هستند. و برای افزایش ترافیک وب سایت با ارائه تبلیغات مرتبط به افراد مناسب در زمان مناسب استفاده می شوند. برخی از تبلیغات شامل هدفگیری مجدد هستند، به این معنی که بسته به اقدامات مشتریان، ابزارهای بازاریابی میتوانند تبلیغات منحصر به فرد و شخصی ایجاد کنند.
بهینه سازی موتور جستجو یا همان فرآیند سئو میتواند صفحات وبسایت شما را در بالای نتایج موتور جستجو قرار دهد. استفاده از سئو میتواند بازدیدکنندگان را به سمت سایت شما هدایت کند، درست زمانی که در حال جستجوی کلیدواژه خاص یا محصولات مرتبط هستند. با استفاده از کلمات کلیدی و عبارات، می توانید از SEO برای افزایش بازدید و ایجاد یک رابطه پایدار با مشتری استفاده کنید. در واقع وظیفه سئو افزایش رتبه وب سایت در نتایج جستجوی آنلاین و افزایش ترافیک ارگانیک سایت با استفاده از کلمات کلیدی است. استراتژیهای سئو قوی در کمپینهای دیجیتال مارکتینگ بسیار تأثیرگذار هستند، زیرا دیده شدن، اولین قدم برای یک رابطه پایدار با مشتری است.
بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا. بازاریابی محتوا، ظاهر تبلیغاتی ندارد، بلکه در خدمت آموزش و الهام بخشیدن به مصرف کنندگانی است که به دنبال اطلاعات هستند. به این صورت وقتی محتوایی را ارائه میدهید که به مخاطبانتان مرتبط است، میتواند شما را به عنوان یک رهبر فکری و منبع اطلاعاتیِ قابل اعتماد، تضمین کند. در عصر حاضر، بازاریابی محتوا سه برابر بیشتر از تبلیغات و جستجوی پولی موثر است، بنابراین ارزش تلاش بیشتری را دارد.
بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی. بازاریابی موثر در رسانه های اجتماعی بسیار مهمتر از داشتن چندین حساب رسانههای اجتماعی فعال است. در خلال بازاریابی باید عناصری که مردم در اجتماع با آن در ارتباط هستند را در فعالیتهای خود بگنجانید تا فرصت های اشتراک گذاری این افراد به یکدیگر را ایجاد کنید. هر چه مخاطبان شما بیشتر الهام بگیرند تا با محتوای شما درگیر شوند، احتمال بیشتری دارد که آن را به اشتراک بگذارند و به طور بالقوه الهام بخش همتایان خود برای تبدیل شدن به مشتری باشند.
دیگر مولفه های دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی ایمیلی. پس از سالها هنوز ایمیل سریعترین و مستقیمترین راه برای دستیابی به مشتریان با اطلاعات مهم است. امروزه، ایمیلهای موفق باید بسیار جذاب، مرتبط، آموزنده و سرگرم کننده باشند تا در صندوق ورودی مشتری شما دفن نشوند. برای موفقیت بیشتر، ایمیل های بازاریابی شما باید ویژگیهای اصلی را برآورده کند. آنها باید قابل اعتماد، مرتبط، تعامل محور و استراتژیک باشند.
بازاریابی موبایلی دستگاه های تلفن همراه همیشه درکنار ما هستند و به طور مداوم در طول روز چک می شوند. این امر بازاریابی در تلفن همراه را بسیار مهم می کند. پیامک، MMS و بازاریابی درونبرنامهای همگی گزینههایی برای دسترسی به مشتریان شما در دستگاههایشان هستند، اما فراتر از آن، باید یک هماهنگی بین بازاریابی خود در این مسیر و سایر کانالهای بازاریابی دیجیتال خود در نظر بگیرید.
اتوماسیون بازاریابی. اتوماسیون بازاریابی یک پلتفرم یکپارچه است که تمام فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ شما را به هم مرتبط می کند. در واقع، شرکتهایی که مدیریت و رهبری را خودکار میکنند، در مدت شش تا نه ماه شاهد افزایش ۱۰ درصدی یا بیشتر درآمد هستند. بدون آن، کمپین های شما مانند یک پازل ناتمام با یک قطعه گمشده حیاتی به نظر می رسند. نرم افزار اتوماسیون بازاریابی، وظایف و گردش کار بازاریابی را ساده و خودکار می کند، نتایج را اندازه گیری می کند و بازگشت سرمایه (ROI) شما را محاسبه می کند. اتوماسیون بازاریابی می تواند به شما کمک کند بینش ارزشمندی در مورد اینکه کدام برنامه ها کار می کنند و کدام برنامه ها کار نمی کنند به دست آورید و معیارهایی را برای بررسی نتیجه اقداماتتان ارائه می دهد.
برنامه ریزی، اجرا و بهینه سازی برای بازاریابی دیجیتال
برنامه ریزی برای بازاریابی دیجیتال خود را ابتدا با تعیین مخاطبان و اهداف خود آغاز کنید و سپس معیارهایی را برای اطمینان از اینکه همیشه در حال پیشرفت هستید، قرار دهید.
- مرحله 1: مخاطبان خود را شناسایی و تقسیم بندی کنید.
- مرحله 2: تعیین اهداف و استراتژی اندازه گیری.
- مرحله 3: پلتفرم های داده،فروش، تقاضا و کانال های خود را تنظیم کنید.
- مرحله 4: راه اندازی و بهینه سازی دیجیتال مارکتینگ.