تجزیه و تحلیل بازار هدف چه کمکی به ما می کند؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به مبحث  بازار هدف و همچنین تجزیه و تحلیل بازار بپردازیم. با مبنا دیجیتال مارکتینگ همراه باشید تا در ادامه با این دو عنوان بیشتر آشنا شوید.

تجزیه و تحلیل بازار - بازار هدف

منظور از بازار هدف چیست؟

در راستای آغاز یک کسب و کار و یا تلاش درجهت رشد و ارتقای آن، شناسایی بازار هدف و یا در اصطلاح انگلیسی آن Identify the target market یکی از گام های نخست می باشد. بازار هدف، به زبان ساده، به مجموعه ای از مشتریان اطلاق می شود که به احتمال زیاد محصولات و خدمات شما را خریداری خواهند کرد. این گروه دارای یک سری نیازها و علایق مشترک هستند که کسب و کار شما می تواند پاسخگوی نیاز آنها باشد.

برای مثال بازار هدف یک فروشگاه لوازم و تجهیزات پزشکی، بیمارستان‌ها و مطب‌های پزشکان می باشند. شایان ذکر است که جهت دستیابی به چنین دانش و اطلاعاتی اجرای برنامه ریزی ها و انجام تحقیقات، مورد نیاز می باشد.

هر چه اطلاعات بیشتری در ارتباط با خریدار ایده آل خود داشته باشید، می توانید جهت ایجاد کمپین‌ها و پیام‌های بازاریابی، موثرتر اقدام کنید. جهت جذب مشتریان خود می توانید محصولات و خدمات متناسب با نیاز آنها را ارائه نموده و رضایتشان راجلب نمایید.

پس اولین قدم برای تعیین یک بیزینس پلن (طرح اقتصادی) در یک کسب و کار، شناسایی بازار هدف می‌باشد و افراد مورد هدف در این بازار، تشکیل دهنده پایه و اساس استراتژی بازاریابی هستند.

تجزیه و تحلیل بازار - بازار هدف

تجزیه و تحلیل بازار هدف به چه معناست؟

 تجزیه و تحلیل بازار نشان دهنده وضعیت آن بازار، درزمان گذشته و حال است. و همچنین می تواند به پیش بینی روند توسعه در آینده نیز کمک نماید. در واقع با تجزیه و تحلیل بازار شما یک بررسی عددی و کیفی از قابلیت های یک بازار خاص را انجام داده اید. عواملی که در تحلیل بازار هدف مورد بررسی قرار می گیرند شامل مواردی از قبیل الگوهای خرید مشتریان، تنوع مشتریان، رقبای موجود در بازار،محیط اقتصادی و موانع ورود به بازار می باشد.

مزایای تجزیه و تحلیل بازار هدف

  • تحلیل بازار هدف موجب دستیابی به اعداد و ارقام، داده‌ها و در نهایت رسیدن به استراتژی بازاریابی مناسب خواهد شد.
  • تحلیل بازار باعث اطلاع از پتانسیل بازار می شود و در نتیجه تصمیمات درستی گرفته خواهد شد.
  • تجزیه و تحلیل بازار شما را در مورد محصولات فعلی موجود در بازار مطلع خواهد کرد.
  • تحلیل بازار هدف موجب شناسایی خلأ ها و جبران به موقع آن ها می شود.
  • با تجزیه و تحلیل بازار موانع ورود به بازار شناسایی شده و پیش بینی میزان استقبال از محصول جدید صورت می گیرد.

در صورتی که تمایل دارید اطلاعات رایگانی را در ارتباط با تجزیه و تحلیل بازار در اختیار داشته باشید می‌توانید به سایت های زیر مراجعه نمایید. این اطلاعات توسط ارگان های اداری و سایت های اینترنتی ارائه شده اند.

  1. وبسایت گلوبال دیتا (Global Data)، این سایت به عنوان یک پایگاه اطلاعاتی بسیار قدرتمند و معتبر در زمینه ارائه تحلیل اطلاعات و داده های صنایع مختلف فعالیت می کند. سیستم جستجوی این پایگاه شامل یک سیستم پیشرفته با رابط کاربری انعطاف پذیر می باشد که اطلاعات را در حداقل زمان ممکن در اختیار کاربران قرار می دهد.
  2. وبسایت استاتیستا (Statista)، استاتیستا یک شرکت تحقیقاتی است که با انتشار تازه ترین آمار و اطلاعات در مورد بازار و محصولات و صنایع مختلف به کاربران خدمات رسانی می نماید. و در حال حاضر دارای بیش از 80 هزار مطلب در ارتباط با بیش از 170 صنعت می باشد.
نتیجه گیری

در نهایت به این نتیجه دست می یابیم که هر کسب و کاری برای موفقیت در میدان رقابت و پیشی گرفتن از رقبا باید در جهت شناسایی درستِ بازار هدف و تجزیه و تحلیل بازار، تحقیقات لازم را انجام دهد. مشاغل مختلف با کسب اطلاعات لازم و ارزشمند در مورد بازارهای خاص، میتوانند فرصت ها و خطرات آن بازار را شناسایی و ارزیابی نموده و استراتژی های بازاریابی مناسب را اتخاذ نمایند. به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها هزینه و زمان زیادی را متقبل می شوند تا به این اطلاعات دست یابند.

 از دیدگاه شما برای راه اندازی یک کسب و کار موفق چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟ آیا شناسایی بازار هدف و تجزیه و تحلیل بازار برای آغاز یک بیزنس ضروری می باشد؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

هشت + 16 =