گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن چیست ، گیمیفیکیشن در کسب و کار ، گیمیفیکیشن در آموزش ، گیمیفیکیشن در بازاریابی ، تکنیک های گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن چیست - بازاریابی

منظور از گیمیفیکیشن همانطور که از معنای آن  یعنی ” بازی‌وار سازی” می‌شود حدس زد، به عناصر یا ایده هایی می‌گویند که فعالیت‌های مهم زندگی را تبدیل به یک بازی می‌کند. این یعنی لذت‌بخش کردن اموری که مانند یک تکلیف بر شانه‌هایمان سنگینی می‌کنند. به رویکرد اپلیکیشن های آموزش زبان توجه کنید که چگونه آموزش زبان را به یک سرگرمی بدل کرده‌اند.

تصور کنید روزانه بجای 8 ساعت کار در یک اداره یا کارخانه، قرار است 8 ساعت بازی کنید. به نوعی میتوان گفت این یک طراحی انسان محور است و انگیزه های انسانی بیشتری در آن برای انجام امور وجود دارد. در مقابلِ سیستم خشک و بی انعطافی که صرفا عملکرد سریع و صحیح کارمندان را در دستور کار دارد.

بهترین دستاورد گیمیفیکیشن چیست: تعامل بیشتر کاربر یا (کارمند، دانشجو، مشتری و..) است که برای صاحبان آن صنعت نیز بسیار پربازده خواهد بود. در ادامه به جزئیات بیشتری درباره گیمیفیکیشن در آموزش و دیگر زمینه ها خواهیم پرداخت با مبنا دیجیتال مارکتینگ همراه باشید.

کاربردهای گیمیفیکیشن چیست؟

بازی‌وار سازی در زمینه های مختلف بکار گرفته می‌شود. از جمله :

بازی‌وار سازی با فریم ورک اُکتالیسیس

متخصص مشهور در زمینه گیمیفیکیشن به نام “یوکای چو” نتیجه تحقیقاتش را با فریم ورک اُکتالیسیس ارائه می‌کند. این فریم ورک شامل تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی برای تبدیل کردن فعالیت های مهم به یک سرگرمی است. او معتقد است که انسان در وجود خود 8 محرک اصلی دارد. یک هشت ضلعی که هر ضلع آن برابر با یک انگیزه خاص برای انجام فعالیت های اوست.

گیمیفیکیشن چیست ، گیمیفیکیشن در کسب و کار، آموزش، بازاریابی، تکنیک های گیمیفیکیشن

محرک اول Epic Meaning : معنای حماسی

یک ندای درونی که از شما یک قهرمان می‌سازد. این احساس، شما را به یک منجی بدل کرده و انجام آن فعالیت خاص را تنها به وسیله شما میسر می‌داند.اکنون بررسی می‌‌کنیم در محرک اول تکنیک های گیمیفیکیشن چیست:

تکنیک داستان سازی : مانند بازی هایی که درون خود از یک داستان برای پیش بردن بازی استفاده می‌کنند؛ برای مثال نجات یک شهر یا شخص و.. . بنابراین می‌توان گفت تعامل در فعالیت‌هایی بیشتر خواهد بود که کاربران بدانند در پس این تعامل و همکاری هدف بالاتری وجود دارد.

تکنیک قهرمان بشریت: پیوند دادن کاری که شما از کاربران می‌خواهید با موضوعی که برای همگان می‌تواند مثمرثمر باشد.

تکنیک نخبه‌گرایی: نمونه قابل استفاده برای گیمیفیکیشن در آموزش؛ یک مسابقه گروهیِ بین شهری یا بین دانشگاهی را در نظر بگیرید. هر گروه سعی دارند افراد متخصصی در آن حوزه به گروهشان ملحق شوند. به این دلیل که این مسابقه یک هدف بزرگتر دارد و آن می‌تواند اعتبار یک شهر یک دانشگاه و یا یک قومیت باشد. احساس تعصب و طرفداری باعث می‌شود تلاش آنها دوچندان شود.

تکنیک نهار رایگان: این تکنیک می‌تواند یک مثال خوب در مورد گیمیفیکیشن در کسب و کار باشد. طرحی که با انجام آن، مشتری یک امتیاز ویژه دریافت می‌کند. فرض کنید در یک رستوران در یک روز خاص به اولین نفری که با لباس زرد وارد آنجا می‌شود غذای مجانی تعلق می‌گیرد. این اتفاق مثبت برای همیشه در ذهن آن شخص باقی می‌ماند و انگیزه ای برای آمدن دوباره او و اطرافیانش خواهد شد. 

تکنیک شانس مبتدیان: اگر یک فرد تازه کار، درون خود چنین احساس کند که با انجام کاری برای بار اول می‌تواند امتیاز ویژه ای نسبت به اشخاص دیگر کسب کند، انگیزه او دوچندان خواهد شد. در ادامه مطلب “گیمیفیکیشن چیست” به توضیح محرک دوم یعنی Accomplishment می‌پردازیم.

محرک دوم Accomplishment : دستاورد

نمونه ای خوب از گیمیفیکیشن در آموزش : مسابقه ای را در نظر بگیرید که به ازای گذراندن هر مرحله از آن جایزه‌ای دریافت می‌کنند. این مثال در یک سیستم آموزشی می‌تواند به میزان قابل توجهی به پیشرفت دانش آموزان کمک کند. در واقع محرک دوم، ترکیب چالش، دستاورد و پیشرفت است. دستاوردهای کوچک در مسیر یک هدف بزرگ می‌تواند هر لحظه احساس پیروزی و نزدیک شدن به مقصود را در فرد زنده نگه دارد.

محرک سوم Empowerment of Creativity & Feedback : توانایی خلق خلاقیت و دریافت بازخورد

به طور طبیعی انسان از دریافت بازخورد مثبت در نتیجه‌ی یک فرآیند خلاقانه لذت می‌برد. محیطی که در آن شرایط خلق خلاقیت و دیده شدن برای افراد فراهم است بسیار ایده آل محسوب می‌شود. این محرک نیز از تکنیک های مختلفی تشکیل شده است. تکنیک‌های گیمیفیکیشن در محرک سوم عبارتند از :

Milestone Unlock : این تکنیک مانند ایجاد یک نقطه عطف است، درست زمانی که می‌خواهید از انجام کاری دست بکشید. یک مثال خیلی خوب در اینباره تماشای سریال است مخصوصا زمانی که تمام قسمت‌های آن را در اختیار داشته باشید. در انتهای هر قسمت ، قصه بجایی ختم می‌شود که شما را مجاب می‌کند قسمت بعدی را هم تماشا کنید. و اینگونه تا آن زمان که توان داشته باشید به تماشای سریال ادامه خواهید داد.

Choice Perception : داشتن حق انتخاب برای اشخاص اهمیت ویژه ای دارد زیرا به او یادآور می‌شود که اختیار با اوست.

Boosters : بوسترز یا همان تقویت کننده‌ها در بازی‌های رایانه بسیار پرکاربرد است. یک بازی اتوموبیل رانی را در نظر بگیرید در حین بازی عناصری وجود دارد که با بدست آوردن آن سرعت خودرو چندبرابر می‌شود. به این ترتیب شور و انگیزه برای ادامه دادن در شما نیز تقویت می‌شود. در یک سیستم کاری، پاداش می‌تواند این نقش را ایفا کند و یک مثال خوب از گیمیفیکیشن در کسب و کار را تداعی کند.

محرک چهارم Ownership & Possession : احساس مالکیت

زمانی که نسبت به چیزی حس مالکیت و تملک داریم، تلاش بیشتری برای بهتر شدن آن می‌کنیم. مانند تفاوت مستاجر و مالک : مالک برای خانه خود وقت و هزینه بیشتری صرف می‌کند. تکنیک‌های گیمیفیکیشن در محرک چهارم عبارتند از:

امتیاز قابل تعویض : در این تکنیک افراد برای به دست آوردن قابلیتی بهتر، امتیازهایی که پیش‌تر کسب کرده بودند را خرج می‌کنند. مانند تبدیل کردن امتیاز به بسته اینترنت در اپراتورهای تلفن همراه.

ساخت از ابتدا : این روش را با یک مثال بهتر می‌توان فهمید : تصور کنید شما نیاز به یک وبسایت دارید اگر تمام مراحل ساخت آن از ابتدا به سلیقه شما انجام شود احساس تملک بیشتری به آن خواهید داشت.

مجموعه داری : تصور کنید شما یک کتاب به دوستتان هدیه می‌دهید، او پس از مطالعه تمایل دارد تمام آثار این نویسنده را تهیه و جمع آوری کند.

محافظت : در استفاده از مثال بالا (مجموعه کتاب‌ها) زمانی که مجموعه‌ای تهیه می‌کنید نسبت به آن احساس مالکیت دارید و تمام تلاشتان را می‌کنید که از آن محافظت کنید. در ادامه مطلب “گیمیفیکیشن چیست” به توضیح محرک پنجم یعنی “ارتباط و تاثیر اجتماعی” می‌پردازیم.

گیمیفیکیشن چیست ، گیمیفیکیشن در کسب و کار ، گیمیفیکیشن در آموزش ، گیمیفیکیشن در بازاریابی ، تکنیک های گیمیفیکیشن

محرک پنجم S & R : تأثیر اجتماعی و ارتباط

چه عواملی در اجتماع محرک انسان خواهند بود؟ تاثیر یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام را درنظر بگیرید ؛ بازخوردهای مثبت از محتوایی که قرار داده‌اید می‌تواند محرک بسیار خوبی باشد. و یا تائید و پذیرش دیگران، حس رقابت و حسادت و… هر کدام عاملی برای انگیزه دادن و حرکت در افراد می‌شود.

این محرک همچنین شما را به سمت و سوی افرادی که با آنها حس مشترکی دارید سوق می‌دهد.از این محرک می‌توان به عنوان ابزاری برای گیمیفیکیشن در کسب و کار و بازاریابی بهره برد. در ادامه با بیان تکنیک های این محرک، موضوع روشن‌تر خواهد شد.

تکنیک های گیمیفیکیشن در محرک تاثیر اجتماعی و ارتباط

تکنیک مربیگری (Mentorship) : حضور مربی در طول مسیر باعث انگیزه و دلگرمی فرد می‌شود و البته راهنمایی‌های مربی بسیار مثمرثمر خواهد بود.

تکنیک تلاش گروهی (Group Quest) : همانطور که از نامش مشخص است اینبار برای رسیدن به پیروزی و جذب انگیزه کافی، فعالیت‌ها بصورت گروهی و با تاثیر پذیرفتن از یکدیگر شکل می‌گیرد.

تکنیک خودنمایی (Brag Buttons) : بطور طبیعی افراد دوست دارند تا موفقیت‌هایشان دیده شود به همین منظور فراهم کردن شرایطی که می‌تواند به این شوآف کردن کمک کند دارای اهمیت می‌باشد. یکی از پیامدهای مثبت آن می‌تواند تبلیغ برند شما باشد.

حتما متوجه وجود دکمه Share در پلتفرم‌ها و بازی‌ها مختلف شده اید، تصور کنید در یک بازی امتیاز ویژه‌ای کسب می‌کنید و آن را با دوستانتان به اشتراک می‌گذارید. با اینکار نام آن برند را تبلیغ کرده و دیگران را برای یک رقابت به بازی دعوت کرده اید که ایده خوبی برای گیمیفیکیشن در بازاریابی محسوب می‌شود.

تکنیک پرچم تبلیغاتی (Tout Flags) : این تکنیک برخلاف تکنیک قبلی به خودنمایی و شوآف کردن احتیاج ندارد. پرچم‌های تبلیغاتی مانند لوح تقدیر، جوایز، گواهی‌نامه‌ها و یا نشان‌های ارزشمندی است که افراد از سازمان‌ها یا ادارات مختلف دریافت می‌کنند. به این ترتیب با ورود اشخاص به فضایی که این پرچم های تبلیغاتی در آنجا وجود دارد، فرایند تبلیغات به شکلی خاموش و بدون شوآف انجام می‌پذیرد.

تکنیک گنجینه‌های اجتماعی (Social Treasures) نمونه دیگری از گیمیفیکیشن در بازاریابی: گنجینه های اجتماعی جوایز یا هدایایی هستند که فقط توسط دوستان یا دیگر بازیکنان به شما داده می‌شود. تصور کنید در یک بازی جوایزی وجود دارد که دستیابی به آن تنها از طریق بازی کردن امکان پذیر است، با این شرط که جایزه باید از طرف بازیکن دیگر به شما داده شود. این امر، افراد را وادار می کند تا دوستانشان را به بازی ملحق کنند، بنابراین آنها دوستان بیشتری برای به دست آوردن گنجینه اجتماعی خواهند داشت.

تکنیک انگیزه‌بخشی (Social Prods) : این تکنیک کمترین تلاش برای تعاملات اجتماعی و ایجاد ارتباط با دیگران را میخواهد و البته تاثیر مطلوبی نیز خواهد داشت مانند؛ لایک کردن در اینستاگرام.

گیمیفیکیشن چیست - بازاریابی، آموزش، کسب و کار

محرک ششم Scarcity and Impatience : محدودیت و بی‌تابی

این محرک شاید در وهله‌ی اول منطقی بنظر نرسد اما همیشه انگیزه‌ای برای انجام امور مختلف بوده است. زمان‌هایی را به یاد بیاورید که تنها به دلیل آنکنه چیزی از شما “منع” شده بود خواهان به دست آوردن آن بودید. ما به طور طبیعی تمایل داریم چیزهایی را بخواهیم که نمی توانیم داشته باشیم. بنابراین شاید ویترین یک فروشگاه در مسیر رفت و آمدتان به محل کار، ماه‌ها انگیزه کار کردنتان بوده است.

یک مثال دیگر از گیمیفیکیشن در کسب و کار : نرم افزار کلاب هاوس ابتدا برای سیستم عامل ios طراحی شد و تنها از طریق دعوتنامه قابل استفاده بود. همین موضوع باعث شد عده ای که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کردند مرتصد داشتن آن نرم افزار باشند. اکنون که برای استفاده از آن به دعوتنامه نیز نیازی نیست افراد آن را نصب می‌کنند تنها به این دلیل که قبلا این امکان را نداشتند.

تکنیک های گیمیفیکیشن در محرک محدودیت و بی‌تابی

1-ایجاد محدودیت در جهت افزایش انجام همان کار؛ وبسایتی را تصور کنید که تصاویر فوق العاده با کیفیت و خاص را در اختیاران کاربران قرار داده است. اما کاربران بصورت رایگان روزانه می‌توانند یک تصویر دانلود کنند و اگر با اکانت خود لاگین کنند قادر به دانلود 3 عکس هستند و برای دانلود عکس های بیشتر باید اشتراک بخرند. ایجاد این محدودیت باعث می‌شود کاربران ترغیب به استفاده از حداکثر تعداد دفعات مجاز روزانه خود شوند و برای دانلود تصاویر بیشتر اشتراک بخرند.

2-محدودیت زمانی ؛ مانند تخفیف‌هایی که شرکت‌ها به مناسب‌های مختلف فقط در یک بازه زمانی یک روزه یا چندساعته در نظر می‌گیرند.

3-محدودیت و ایجاد وقفه؛ مانند بازی هایی که پس از چند ساعت انجام بازی، دیگر اجازه ادامه بازی را به فرد نمی‌دهند و از شخص میخواهند روز بعد برای ادامه بازی اقدام کند. به این ترتیب فردی که از بازی هنوز سیر نشده مترصد رسیدن فردا و ادامه بازی خواهد بود.

4-محدودیت و تکامل؛ یک بازی اتومبیل‌رانی را در نظر بگیرید که شخص برای تغییر ماشین خود و یا تغییر مسیرهای بازی باید تعدادی مسابقه انجام دهد و امتیاز جمع کند. در ادامه مطلب “گیمیفیکیشن چیست” به توضیح محرک هفتم یعنی “کنجکاوی و غیرمنتظره بودن” می‌پردازیم.

محرک هفتم Unpredictability & Curiosity : کنجکاوی و غیرمنتظره بودن

غیرقابل پیش بینی بودن برخی موضوعات باعث ایجاد حس کنجکاوی در افراد می‌شود. تمایل به دانستن ادامه ماجرا همان نیروی محرکی هست که زمان تماشای فیلم همراه ما می‌باشد. مثال دیگر استفاده از محرک هفتم در شرکت‌ها، برگزاری قرعه‌کشی‌ها می‌باشد.

استفاده از جایزه‌های نامشخص برای یک بازی، حس کنجکاوی و غیرمنتظره بودن نتیجه، انگیزه افراد برای انجام این فعالیت می‌باشد.

محرک هشتم Loss & Avoidance : خسارت و اجتناب کردن

در این محرک افراد در جهت پیشگیری از خسارت و از دست دادن، دست به اقدام می‌زند. بُعد دیگر مثالی که در محرک ششم بیان شد، ترس از دست دادن تخفیف در لحظاتی است که دیگر زمان استفاده از آن رو به اتمام است. تصور کنید در انتهای یک مرحله از بازی، اگه یک امتیاز منفی دیگر دریافت کنید، مجبور به شروع مجدد بازی خواهید بود.این ترس به شما انگیزه می‌دهد تا ادامه بازی را با دقت و انرژی بیشتر پیش بروید.

استفاده از جایزه‌های نامشخص برای یک بازی، حس کنجکاوی و غیرمنتظره بودن نتیجه، انگیزه افراد برای انجام این فعالیت می‌باشد.

تکنیک های گیمیفیکیشن در محرک هشتم

1-تصور کنید به محض نصب و ورود به یک اپلیکیشن 200 امتیاز دریافت می‌کنید، که به هر میزان امتیازتان بیشتر باشد جوایز مختلف دریافت خواهید کرد. اما با این شرط که اگر می‌‌‌‌‌‌خواهید این امتیاز اولیه را نگهداری و سیو  کنید باید برای شخص دیگری دعوتنامه بفرستید و او نیز اپلیکیشن را نصب و وارد شود.

2-ترس از دست دادن موقعیت‌های جدید و پشیمانی در آینده، یکی دیگر از محرک‌های افراد برای انجام فعالیت‌ها محسوب می‌شود. مانند؛ شرایط مناسب برای خرید خانه درست زمانی که دستیابی به آن شاید غیرممکن باشد و اقدام نکردن در جهت آن می‌‎تواند موجب پشیمانی شخص در آینده شود.

3- شرایطی پیش می‌آید که فرد قصد دارد از انجام فعالیتی دست بکشد. درست همان هنگام می‌توان به کمک تکنیکی که به فرد اعلام می‌کند “دیگر راهی تا انتها باقی نمانده” به او انگیزه ادامه دادن می‌دهد.

گیمیفیکیشن چیست ، گیمیفیکیشن در کسب و کار ، گیمیفیکیشن در آموزش ، گیمیفیکیشن در بازاریابی ، تکنیک های گیمیفیکیشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

چهار × سه =