تغییر نام فیسبوک به متا
فیسبوک در ماه اکتبر نام شرکت خود را به Meta تغییر داد. گزارشی از پلتفرم برند هریس نشان داد که متا پس از اعلام تغییر نام شرکت خود با کاهش قابل توجهی در اعتماد عمومی مواجه شده است. در ادامه با گزارش MDM توجه شما را به حواشی تغییر نام فیسبوک جلب میکنم.
متا قبل از تغییر نام فیسبوک در یک بحران روابط عمومی قرار داشت. وال استریت ژورنال در سپتامبر، شروع به انتشار اسناد افشا شده شرکت از فرانسیس هاوگن (افشاگر فیسبوک) کرد. بر اساس دادههای هریس برند، امتیاز اعتماد شرکت، زمانی که مجله شروع به انتشار داستانهای مبتنی بر اسناد فاش شده فرانسیس هاوگن کرد، از 16% شروع به کاهش کرد و در اکتبر به 5.8% رسید. این شرکت توانست مقداری اعتماد را پس بگیرد و در اواخر اکتبر به 11 درصد صعود کرد. پس از اعلام تغییر نام تجاری، بر اساس داده های برند هریس که توسط شرکت Fast گزارش شده است، بار دیگر به 6.2 درصد کاهش یافت.
دلایل تغییر نام فیسبوک به متا
مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا، گفت که تغییر نام فیسبوک هیچ ارتباطی با هجوم مطبوعات بد ناشی از اسناد فاش شده هاوگن ندارد. متا تاکید کرده است که تغییر نام تجاری آن به گونه ای طراحی شده است که آن را به عنوان یک “شرکت متاورس” تغییر دهد. کلمه متاورس اصطلاحی است که از داستان های علمی تخیلی وام گرفته شده و به نسخه ای از اینترنت اشاره دارد که افراد با استفاده از هدست های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به آن دسترسی دارند.
زاکربرگ در ماه ژوئیه، ماهها قبل از بحران روابط عمومی فیسبوک، علناً در مورد تبدیل فیسبوک به یک شرکت متاورس صحبت کرد. کارشناسان روابط عمومی و برندسازی به خبرگزاری Insider گفتند که تغییر نام احتمالاً برای محافظت از شهرت شرکت کافی نخواهد بود و این شرکت باید برای جلب اعتماد مشتریان “کار اساسی” انجام دهد.
آینده متا
این تغییر نام فیسبوک را به عنوان یکی از محصولات متعدد تحت نظارت شرکت مادر (متا)، که بر گروه هایی مانند اینستاگرام، واتس اپ، آکیولوس و غیره نظارت دارد، قرار می دهد. فیسبوک در حال حاضر بیش از 10000 کارمند دارد که سخت افزارهای مصرفی مانند عینک AR را می سازند که زاکربرگ معتقد است در نهایت به اندازه گوشی های هوشمند در همه جا حاضر خواهند شد. در ماه ژوئیه، او به The Verge گفت که طی چندین سال آینده، ” عملاً افرادی که در ذهن خود، ما را در درجه اول یک شرکت رسانه های اجتماعی می دانند به یک شرکت متاورس بدل خواهیم کرد.”
صرف نظر از نظرات زاکربرگ، فیسبوک به طور پیوسته در حال ایجاد زمینهای برای تمرکز بیشتر بر روی نسل بعدی فناوری است. تابستان گذشته یک تیم متاورس اختصاصی راه اندازی کرد. اخیراً اعلام شد که اندرو باسورث، رئیس AR و VR، به سِمت مدیر ارشد فناوری ارتقا خواهد یافت. و همین چند روز پیش فیسبوک اعلام کرد که قصد دارد 10000 کارمند دیگر را برای کار بر روی متاورس در اروپا استخدام کند.
تغییر نام در شرکت ها
فیسبوک اولین شرکت فناوری شناخته شده ای نیست که با گسترش جاه طلبی هایش، نام شرکت خود را تغییر می دهد. در سال 2015، گوگل به طور کامل تحت یک شرکت هلدینگ به نام آلفابت، سازماندهی مجددی برای این شرکت رقم زد تا نشان دهد که دیگر فقط یک موتور جستجو نیست. بلکه یک مجموعه گسترده با شرکتهایی است که خودروهای بدون راننده و فناوری سلامت نیز تولید میکنند. و Snapchat در سال 2016 به Snap Inc تغییر نام داد، و خود را به عنوان یک “camera company” معرفی کرد و اولین جفت عینک دوربین Spectacles خود را ساخت.