پادکست چیست؟

پادکست مجموعه از فایل های صوتی است که عموما بصورت دنباله دار و پشت سرهم در پلتفرم های مختلف، برای شنیدن افراد قرار می‌گیرند. مانند؛ کتاب‌های صوتی، داستان‌ها ، آموزش‌های صوتی و…

در پاسخ به سوال ” پادکست چیست ” در مقاله ای به نام تولید محتوای صوتی توضیحات مفصلی ارائه کرده‌ایم. همچنین به معرفی اپلیکیشن‌های برتر پادکست پرداخته ایم. اما در این مقاله به بررسی ویژگی های پادکست خوب  خواهیم پرداخت با MDM همراه باشید.

پادکست چیست ؟ ویژگی های خوب پادکست

ویژگی های پادکست خوب

1-یکی از ویژگی های پادکست خوب یافتن موضوع مناسب است. از خود بپرسید چه موضوعی می‌تواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند؟ یک داستان مناسب برای شروع یک پادکست چیست؟

2-اولین تعامل کاربر با پادکست شما در یک ثانیه رخ می‌دهد و این یک ثانیه می‌‎‌تواند سرنوشت ساز باشد. یک اپلیکیشن نشر پادکست را در نظر بگیرید افراد بین محتواهای بسیاری که در این اپلیکیشن وجود دارد اسکرول می‌کنند. به یکباره یک تصویر و یک نام در کمتر از یک ثانیه توجه فرد را به خود جلب می‌کند. این همان تاثیر تصویر چمشگیر در یک نگاه برای محتوای صوتی شما به حساب می‌آید. پیشنهاد می‌شود در اینباره مقاله تولید محتوای گرافیکی را مطالعه بفرمایید.

3-در مرحله بعد بهتر است دقت و زمان زیادی برای انتخاب نام پادکست خود اختصاص بدهید. از خود بپرسید چه نامی می‌تواند کنجکاوی افراد را برانگیزد و برای گوش کردن پادکست شما، ایجاد هیجان و انگیزه کند ؟

4-داشتن محتوای ارزشمند؛ اگر چیزی برای گفتن ندارید زمان و هزینه خود را صرف اینکار نکنید، زیرا به سرعت پس زده خواهید شد. و یک دید منفی در ذهن مخاطب از نام خود ایجاد خواهید کرد.  همین موضوع سبب خواهد شد کاربر از شما صلب اعتماد کرده و به سادگی از محتوای صوتی شما عبور کند.

ویژگی های درونی یک پادکست چیست؟

سرگرم کننده بودن: فارغ از آنکنه پادکست شما چه موضوع و مفهومی را می‌خواهد منعکس کند، باید برای افراد لذت بخش نیز باشد. استفاده از تمهیداتی برای ایجاد علاقه در افراد، ضامن دنبال کردن محتوا و رسیدن به مقصدیست که شما در نظر دارید.

مدت زمان پادکست: می‌بایست از لحاظ روانشناسی مقدار زمان مفیدی که افراد به محتوای صوتی شما گوش می‌دهند را بصورت حدودی محاسبه کنید. برای اینکار می‌توانید از دوستان و نزدیکان خود کمک بگیرید تا بدانید افراد چه زمانی دیگر قادر به شنیدن ادامه پادکست نیستند.

از دیگر ویژگی های پادکست خوب

5- میتوان به استفاده از  تجهیزات مناسب صدابرداری در فضایی بی سروصدا و آرام اشاره کرد. کیفیت صوتی بصورت ناخودآگاه حس آرامش را برای شنونده به همراه می‌ورد. همچنین استفاده از موسیقی بی کلام مطابق با محتوایی که ارائه می‌دهید تاثیر کلام شما را دوچندان خواهد کرد. 

6-قدرت بیان و جنس صدای مناسب از دیگر ویژگی های پادکست خوب بشمار می‌آید. اجرای اصولی و درست جملات و تزریق احساسات در محتوای صوتی مخاطب را بیش از پیش با شما همراه می‌‎سازد.

7-برنامه ریزی زمانی برای انتشار  پادکست ؛  اگر بطور مداوم و دنباله‌دار محتوای صوتی تولید می‌کنید، یک برای زمانی مشخص برای انتشار آنها در نظر بگیرید و در انجام آن ثابت قدم باشید. برای مثال مشخص کنید هر هفته روز شنبه ساعت 7عصر  محتوای صوتی جدید منتشر می‌شود.

8-ارتباط با کاربران ؛ شنوندگان می‌توانند در بهبود کیفیت شما بسیار تاثیرگذار باشند. از این رو ایجاد فضایی برای ارتباط و تعامل با شنوندگان  حائز اهمیت می‌باشد.

پادکست چیست ؟ ویژگی های خوب پادکست

ویژگی های تحلیلی در تولید پادکست چیست؟

9- اگر  هدف از تولید پادکست رسیدن به اهداف  تجاری و کسب درآمد می‌باشد، تحلیل بازار هدف و رقبای خود را هرگز فراموش نکنید.

10- استراتژی تولید محتوا : برای این منظور ضرورت دارد از خود سوالاتی بپرسید؛ چرا این محتوا را انتخاب کرده ایم؟. مخاطبان ما چه کسانی هستند؟. چه هدفی داریم؟. چگونه آن را تبلیغ می‌کنیم؟. چگونه و در کجا  آن را منتشر می‌کنیم؟ و…

11- همانطور که می‌دانید بزودی شاهد اضافه شدن بخشی مستقل برای پادکست‌ها، در موتورهای جستجو خواهیم بود. بنابراین ضرورت ایجاب می‌کند به فاکتورهای لازم جهت بهینه سازی موتورهای جستجو در اینباره توجه ویژه داشته باشیم.

بررسی اجمالی ویژگی های پادکست خوب

با توجه به موارد گفته شده از خود بپرسید آیا پادکست شما تمام ویژگی ‌های پادکست خوب را دارد؟

11 مورد از بهترین پادکست های فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

8 + هفت =